Home Over Agenda Archief Media Inschrijven concertagenda Stichting Contact

Archief

JINJAZZ@Brebl - Trio van Lieshout, Roeles en van Duijnhoven

donderdag 21 jan 2016

Brebl Honigcomplex Nijmegen

JINJAZZ@Brebl - Trio van Lieshout, Roeles en van Duijnhoven


Trio van Lieshout, Roeles en van Duijnhoven

Drie musici spelen vrije improvisaties, d.w.z. zonder vastgelegde stukken of afspraken, vanuit de uiteenlopende muzikale achtergrond van deze drie improvisatoren.

Muziek met of zonder melodielijn, met of zonder groove, zacht en subtiel, maar ook heftig en altijd intens.

Fred van Duijnhoven is, evenals broer Martin, een drumfenomeen in de jazz en met recht een Local Hero. Zijn carrière kenmerkt zich niet alleen door muzikale diversiteit maar evengoed door eigenzinnigheid. Niet alleen maakte hij twintig jaar deel uit van I Compani, maar hij maakte eveneens deel uit van het onvolprezen Bo’s Art Trio, Bentje Braam, het Wyler 4-tet met broer Martin en percussionisten André Groen en Eugéne Flören, bracht drie solo-cd’s uit als drummer en speelde letterlijk op de meest ongebruikelijke plaatsen in de natuur rondom Nijmegen. Hij zat vanaf het begin van zijn loopbaan als drummer echter tevens in groepen die de pure improvisatie als uitgangspunt hadden, o.a. in het trio Wave, Het Ed de Vos trio (met Ab Baars), het trio van der Ham en het Premier Roeles Quartet. Van Duijnhoven beschouwt zich terecht, gezien zijn solo-titels, als vrije vogel, als iemand die waarbij melodische klankwerelden zich, als bij Messiaen, loszingen van hun strakke ritmische bodem. Met zijn nieuwe, geheel eigen, impro-trio zoekt hij opnieuw de trialoog op met Jeanne van Lieshout, zang en Harmjan Roeles op bas.

Contrabassist Harmjan Roeles studeerde tango aan het Rotterdams Conservatorium en jazzbas bij Henk Haverhoek en speelde al eerder als Local Hero bij de JIN, o.a. in Premier Roeles met Nico Huijbregts en in het One Room Ensemble.

Jeanne van Lieshout over zichzelf: "Mijn muzikale carriére ben ik begonnen met het bespelen van een 80 bassen accordeon. Ik denk dat ik een jaar of 10 was en heel verlegen. Mijn vader kwam thuis van de Bossche koeienmarkt met die accordeon, die had hij daar op de kop getikt. En ‘ons Jeanne’ kon die wel gaan bespelen.

Later werd de accordeon omgeruild voor een saxofoon, een alt. Jazz had al snel mijn voorkeur. Eigenlijk vreemd nu ik terugkijk want dat is niet wat ik van thuis uit kende. Ik speelde in Nijmegen o.a. bij het VIM (vrouwen improvisatie muziek) en bij het Gelders improvisatieorkest van Stef Meilink.

In een jazz-bandje kwam het zingen naar boven. Spannend. Grenzen verleggend.

Bij het luisteren naar jazzmuziek hoorde ik zangeressen scatten. Dat vond ik heel uitdagend en prachtig om te horen. Dat wilde ik ook.

Dit groeide verder naar stemimprovisatie. Wellicht omdat ik ook docent drama ben en actrice. Ik heb de docentenopleiding drama aan de Hoge School voor de Kunsten in Amsterdam gevolgd. Voor een speler is stem belangrijk. Emoties uiten en deze vergroten.

In ons mensenlijf zit zoveel geluid, zoveel gevoel; smekend, grommend, piepend, zuchtend, lage en hoge tonen, melodieën. Ik houd ervan om ‘geluid’ te geven. En ik doe dit met veel plezier.Het lijf doet vanzelf mee."

Bezetting: Fred van Duijnhoven - drums, Harmjan Roeles - contrabas, Jeanne van Lieshout - zang.

laatste updates

Stranger Than Paranoia: Van Kemenade Quintet + Westerhof/Kliphuis + Ronald Snijders band

Het grensverleggende Muziekfestival ‘Stranger than Paranoia’ Bestaat 25 jaar. Daarnaast staat oprichter Paul Van Kemenade 40 jaar op het podium. Reden om eens goed uit te pakken met Paul van Kemenande Quintet, Duo Jorit Westerhof/Morris Kliphuis en Ronald Snijders band.

Lees meer

Media


Van de foto's van Lucas Hüsgen zijn afdrukken te verkrijgen, op professioneel papier, in passepartout, of ook ingelijst. Voor meer informatie: lh@lucashusgen.net.