Home Over Agenda Archief Media Inschrijven concertagenda Stichting Contact

Archief

JINJAZZ@LUX - Mike Reed’s People, Places & Things (USA)

zondag 02 dec 2012

LUX Mariënburg 38-39 Nijmegen

JINJAZZ@LUX - Mike Reed’s People, Places & Things (USA)


Mike Reed’s People, Places & Things

Sinds enige tijd werkt de JIN nauw samen met Danielle Oosterop Music Management. Dat maakt mogelijk dat we jaarlijks een of meer groepen van formaat uit de US en/of Scandinavië kunnen presenteren. Vorig seizoen maakte Atomic zijn opwachting, vandaag het kwartet van de drummer Mike Reed: People, Places and Things. Met onder andere de topsaxofonist Greg Ward. Ze presenteren hun nieuwe CD Clean on the Corner

“Na de boeiende trilogie van People, Places & Things, wilde drummer Mike Reed het rustiger aan doen. De drie cd's, die een nieuw gezicht gaven aan de opborrelende jazzscene van de jaren vijftig in Chicago, kwamen binnen twee jaar uit. Toch nam Reed al snel een nieuwe plaat op met zijn kwartet (plus gasten). Ongepland snel, zoals hij schrijft in de albumaantekeningen. Uit deze nieuwe muziek blijkt waarom: Reed heeft oneindig veel ideeën en energie. Hij gaat op zijn eigen lijn door met een op blues en gorgelende swing geijkte sound die de vrij spelende solisten toegankelijk laat klinken. De twee saxofonisten, Greg Ward (alt) en Tim Haldeman (tenor) glijden knarsend over en door elkaar. Fijn zijn de razendsnel gespeelde interacties, vooral omdat ze verre van gelikt zijn en de noten spontaan klinken …
Wat bijblijft, zijn de spanning in de composities, de improvisatie en de klank van elke muzikant. Een plotseling mooie lijn, versnelling van het ritme en de dreiging van weer een smerige uitglijder: alles is constant in beweging.”
(Recensie door Tim Sprangers, Volkskrant 25-04-2012)


Mike Reed’s People, Places & Things (foot: Giovanni Piesco)






Met: Mike Reed (drums), Greg Ward (altsax), Tim Haldeman (tenorsax), Jason Roebke (bas)

Recensie
“Drummer Mike Reed put together his quartet People, Places and Things to play music by their 1950s forebears. But it makes sense that, after a few years together, they'd also play later pieces, tracking the evolution of Chicago jazz on a new album titled Clean on the Corner. One dividend of their repertory work is that it inspires Reed to write his own tunes in the same spirit, like "The Lady Has a Bomb."
In the last few years, the quartet has played dozens of gigs in Chicago, on tour in the U.S. and in Europe. Drummer Reed and bassist Jason Roebke have grown into a tight and flexible rhythm team. Saxophonists Tim Haldeman and Greg Ward on alto know how and when to blend and diverge and get in or out of each other's way.
Playing all those swinging hard-bop tunes has sparked Mike Reed as a drummer. His broad beat and accents are very Chicago, a little more casual than New York pressure-cooker swing. Chicagoans have long pursued a third-coast middle way, a little cooler than back east and hotter than out west. In the '60s, New York free jazz was frenetic; Chicago's was quieter and more carefully paced. People, Places and Things honors that legacy, too. Mike Reed's "December?" reverses the usual roles between the front line and rhythm section. Saxophones play in quiet support, while bass and drums float on top. Most of the tunes on Clean on the Corner are new, but there's an oldie by the Chicago composer the band champions above all: overlooked bop saxophonist John Jenkins. His "Sharon" features a loose guest appearance by new star pianist and fellow Midwesterner Craig Taborn.
As composer, Mike Reed has a knack for slow tunes that linger in the ear. In two of them, the quartet is joined by cornetist Josh Berman, who has that lag-behind-and-then-catch-up Chicago timing. Reed based the composition "House of Three Smiles" on a recorded solo by his vibraphonist buddy Jason Adasiewicz. It's a sign that these days, People, Places and Things' members don't just preserve the Chicago tradition; they're helping extend it.” (NPR Music, 5 juni 2012)

Mike Reed’s People, Places & Things (foot: Istvan Kobor)

laatste updates

Image
Marzio Scholten’s Americana Trio

Na jarenlang furore te hebben gemaakt met zijn band IDENTIKIT laat gitarist Marzio Scholten (1982) nu van zich horen in triobezetting. Hij presenteert composities gebaseerd op zijn nieuwe, lovend ontvangen, soloproject We Never Left Town dat in januari 2017 uitgebracht is. Uitgangspunten zijn Scholten’s zoektocht naar eenvoud, zijn liefde voor de gitaar én Amerikaanse volksmuziekgenres als folk, blues, jazz en country. Samen met bassist Sean Fasciani en drummer Niek de Bruijn legt Scholten de nadruk op sound en songs; ingrediënten voor aardse en bezielde muziek.

Lees meer

Media


Van de foto's van Lucas Hüsgen zijn afdrukken te verkrijgen, op professioneel papier, in passepartout, of ook ingelijst. Voor meer informatie: lh@lucashusgen.net.