Home Over Agenda Archief Media Inschrijven concertagenda Stichting Contact

Archief

JINJAZZ@DeLindenberg - JIN Jazz Confrontations - EKE

donderdag 26 jan 2012

De Lindenberg Ridderstraat 23 Nijmegen

JINJAZZ@DeLindenberg - JIN Jazz Confrontations - EKE


EKE (foto: Raoul Hilbink)

Toen begin 2011 de cd Live at the BIM verscheen kopte de Volkskrant recensie veelzeggend met "EKE toont lef". En het is inderdaad een kwestie van lef dat Hoogland zijn eigen instrument bouwde: een electronisch klavichord dat hij kan laten klinken als een scheurende gitaar. Het trio experimenteert erop los met elementen uit noise, jazz, modern gecomponeerde muziek en punk. En dat levert een intense en anarchistische luisterervaring op die u volgens de Volkskrant recensie vooral live moet ervaren.

EKE gaat uit van vrije improvisatie. Deze werkwijze waarbij maakproces en klankresultaat samenvallen is buitengewoon spannend voor zowel de spelers als het publiek. Elke speler heeft zijn eigen aandeel in het contrapunt, uitgaande van individuele en, door intensieve samenwerking, scherp op elkaar afgestemde muzikale taal en esthetiek. EKE geeft een nieuwe draai aan vrije improvisatie, gebruik makend van elementen uit noise, jazz, hedendaagse gecomponeerde muziek en punk. Het resultaat is een intense en anarchistische luisterervaring met frisse instant composities, grote contrasten in lengte, dynamiek en textuur, en krachtige ritmes en energie.

In september 2007 speelden de drie musici voor het eerst samen. Vanaf het begin was eigenlijk al duidelijk dat het niet bij een ad hoc samenwerking zou blijven. De compactheid en flexibiliteit van het trio klopte en de muzikale mogelijkheden groeiden, en dat doen ze nog steeds, bij iedere nieuwe improvisatie. EKE heeft gespeeld in het Bimhuis en de Loft (Keulen), tijdens het Utrecht Jazz Festival, het dOeK Festival en de ZomerJazzFietsTour. In juli 2010 volgde een uitgebreide tournee in Brazilië.

Bezetting

Yedo Gibson (saxen, Eb klarinet), Oscar Jan Hoogland (elektrisch klavechord) en Gerri Jäger (slagwerk).



Recensies

"Het trio kenmerkte zich met een queeste naar de ultieme soundscapes. Bepalend hiervoor was het onorthodoxe, door Hoogland zelf gebouwde, elektronische klavecimbel, aangevuld met snaren. Niet alleen werd daarmee in belangrijke mate de klankkleur bepaald; het instrument fungeerde tevens als ritme-instrument en bas. Drummer Jäger speelde in de alom bekende 'ritsel-en-ratsel'-traditie. Michael Vatcher moet zijn leermeester zijn geweest, alhoewel Jäger diens souplesse nog mist. Terwijl Hoogland zich vooral bezighield met geluidseffecten, zorgde saxofonist Gibson voor ruige, weerbarstige en nogal primitieve solo's."
Jacques Los, 2 januari 2009: Draai om Je Oren, jazz webzine

"De jonge toetsenist Oscar Jan Hoogland van het trio eke toonde zich een muzikant met prettige zelfrelativering en sympathieke zeggingskracht. Geen voorzichtig gerommel, maar dikke geluiden haalde hij uit zijn collectors item: een goedkoop elektrisch versterkt klavecimbel. Drummer Gerri Jäger tikte er spastisch doorheen. Yedo Gibson ontblootte zijn kuit en drukte zijn klarinet ertegenaan om een gemoffeld piepje te laten horen. Dik voor mekaar."
Koen Schouten, 23 december 2008: De Volkskrant

"Oscar Jan Hoogland kicked off the program, Friday 19 December in the Bimhuis, with the trio eke: Brazilian transplant Yedo Gibson on reeds, Gerri Jäger on drums, Hoogland on clavichord, the baroque-era keyboard that allows for key-controlled pitch-bends. But Hoogland’s clavichord is amplified, tuned an octave low, and used to raunchy effect; sometimes he manipulated amplifier feedback like a guitarist. His fellow players also made less than obvious choices. Gibson often made pivotal use of percussive notes popped out of the horn in the manner of a 1920s “gaspipe” clarinettist; at times, these precisely placed rhythms/pitches made him the band’s de facto drummer, if at that moment Jäger elected not to keep time, being engaged with rustling textures.
The trio’s loosely organized pieces were distinct from one another, because the players isolate certain strategies on individual pieces. On one number, Hoogland barely touched the keys, using the clavichord as a resonating box to amplify small objects, while Gibson played pressurized notes on soprano with pads closed, and the bell muffled against his calf. On another, Hoogland coaxed sounds from cat’s yowl to video game sound effects from his keyboard. Jäger touched on but didn’t overdo the rock beats; the drummer kept the time open."
Kevin Whitehead, januari 2009, dOeK festival review

"[...] This free anarchist trio based in Amsterdam is indeed a strong shot to your mind, blowing ideas with such a precision and ferocity that you will feel the urge to hold your chair. [...] incredibly soft with intriguing noises and harmonics with great control over their instruments [...] what is really striking is their ear and communication [...]."
Thomas Ryan

Bio's bandleden

Yedo Gibson – Brazil 1981 reeds – started his music carrier in 1995. After initially playing Brazilian traditional music, he became interested in improvised music and formed his own ensemble. In 2004 he came to Europe, looking for others involved in improvised and contemporary music. First stop was London, where he joined the London Improvisers Orchestra and formed bands with Veryan Weston and Steve Noble, among others. Yedo now lives in The Netherlands and is active in the improvised music scene. In 2007 he founded the Royal Improvisers Orchestra, which explores conduction techniques. He is also plays with CEATITU, Abaetetuba and EKE.
http://www.yedogibson.com

Oscar Jan Hoogland – Amsterdam 1983 composition piano – is active in the fields of music and dance improvisation in Amsterdam, working in fixed bands and groups as well as in ad hoc collaborative settings. Besides improvising he has composed for several theatre and dance pieces and has been writing for his own groups as well as for other ensembles and soloists. Current bands are The Ambush Party, EKE, danceBand and duo Han Bennink/Oscar Jan Hoogland.
http://oscarjanhoogland.wordpress.com

Gerald “Gerri” Jäger – Austria 1979 drums – studied at the Conservatory of Innsbruck and Amsterdam. He has played in a multitude of styles including metal, rock, balkan, noise, funk and jazz in several bands (incl Brown vs Brown) touring around Europe and America. Current groups are EKE, The Black Napkins and the experimental electronic rock duo Knalpot. He has released CDs on Red Note, Cuneiform, Rat Records, PAO and Eat Concrete.
http://www.myspace.com/drummergerri

laatste updates

Image
Jasper Blom, Sean Fasciani & Felix Schlarmann - WonderYears

Stevie Wonder veroorzaakte een muzikale aardbeving toen hij in de zeventiger jaren in relatief korte tijd een aantal legendarische platen uitbracht. Bijna alle composities uit die tijd groeiden uit tot hits en behoren sindsdien tot ons collectieve geheugen. 

Lees meer

Media


Van de foto's van Lucas Hüsgen zijn afdrukken te verkrijgen, op professioneel papier, in passepartout, of ook ingelijst. Voor meer informatie: lh@lucashusgen.net.